Maamme vanhin teatteri – Åbo Svenska Teatern – hankki alkusyksystä uuden kaiutinjärjestelmän. Tiljan-kahvilanäyttämön kaiutinhankinta on jatkoa vuosi sitten toteutetulle päänäyttämön äänijärjestelmän päivitykselle. Valintaprosessin ykköseksi vaihtoehtojen huolellisen koekuuntelun jälkeen nousi L-Acoustics A10.

ÅST:n päänäyttämön L-Acoustics Syva -järjestelmä oli lajissaan Suomen ensimmäinen teatteriasennus. Pienessä, tasalattiaisessa Tiljanissa päädyttiin niin ikään tuoreeseen, mutta pistesäteilijän tyyppiseen A-sarjaan. Ranskalaisvalmistajan valikoimista vaihtoehtoina oli A-sarjasta kevyempi A10-ratkaisu sekä hajautettu X8-järjestelmä. Valintaprosessi suoritettiin Åbo Svenska Teaternin valo- ja äänimestarin Jouni Haaviston johdolla.

”Tiljanin katsomo on kapea ja pitkä. Intersonicilla oli tarjota 98-paikkaiseen saliin parikin hyvää vaihtoehtoa. Kyllä tämä versio vakuutti meidät jo paperilla, ja siihen lopulta kuuntelutestien jälkeen päädyttiinkin”, Haavisto kuvailee prosessia.

Hän pitää Tiljanin siirtymää aiemmasta kalustosta uuteen L-Acousticsiin luontevana askeleena, sillä hyvät kokemukset päänäyttämön puolelta toivat lisävahvistusta päätökselle.

” Olen erittäin tyytyväinen. Kun settiin laittaa virrat päälle, tietää ettei ikäviä yllätyksiä tule, eikä lisäksi tarvita mitään kikkailua. Vaikka Tiljanissa on eri kaiutinmalli, niin vahvistimet ja ohjaussoftat ovat samanlaisia ja ennestään tuttuja. Etuna on myös, että maahantuojalla puhelimeen vastaa sama asiantuntija, tarvitaan laitetukea sitten kummalle näyttämölle tahansa”, Haavisto toteaa.


Merkittävästi

tuhdimpi

L-Acousticsin tuoteperheestä Intersonic Oy:ssa vastaava Pauli Molnár uskoo, että tarjolla olleista koekuunnelluista kaiutinjärjestelmistä kymmenentuumainen versio tuli valituksi järjestelmän yksinkertaisuuden ja selkeyden ansiosta. Tiljanissa näyttämöaukon molemmille puolille asennettiin yksi A10 Wide ja kaksi A10 Focusta.

”Setin hienosäädön jälkeen todettiin, että aivan salin takanakin suoran ja heijastuvan äänen suhde oli erittäin hyvä. Valinta taisi olla sillä selvä”, sanoo Molnár.

Tiljanissa kaiuttimia on siis kolme kappaletta kummallakin puolella. Ratkaisuun on päädytty pelkästään kattavuuden, ei niinkään tarvittavan äänenpaineen takia. Ratkaisu on desibelien puolesta merkittävästi tuhdimpi kuin tarvitsisi olla, mutta kuten vanha sanonta tietää: ”Paljolla pärjää aina.”

Klusterissa alimpana olevan 30 astetta aukeavan A10 Wide-kaiuttimen lisäksi nipun ylimpinä olevien A10 Focus-kaiuttimien avauskulma on tiukka 10 astetta. Näin koko kaiutinsetille muodostuu yhteensä 50 asteen aukeamiskulma pystysuunnassa.

Enemmän suoraa ääntä
ilman viivekaiuttimia

A-sarjan kaiuttimien etuna moniin muihin vastaaviin Curvature Array -tyyppisiin kaiutinratkaisuihin nähden on kunkin kaiuttimen keski- ja ylä-äänien suuntaimen horisontaalinen säädettävä avauskulma 70–110 asteen välillä. Rakenteen ansiosta avautumiskulmaa voidaan säätää niin, että kauempana seinäheijasteet jäävät minimiin ja silti lähemmäs saadaan tarvittavaa kattavuutta leveyssuunnassa. Tiljanissa todettiin, että näyttämölle asennetuilla klustereilla saadaan tasainen äänenpaine koko matkalla eturivistä takariviin ilman erillisiä viivekaiuttimia.

Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että tämän avulla saadaan koko kuuntelualueelle enemmän suoraa ääntä ja vähemmän tilan heijastesointia, erityisesti puheen ymmärrettävyyden kannalta tärkeillä taajuusalueilla. Ylempien taajuuksien hyvä suuntaavuuden hallinta ja vastaavasti erittäin tukeva kaiuttimen mekaaninen rakenne edesauttavat sitä, että A-10 käyttäytyy esimerkillisesti myös sivusta ja takaa kuunneltuna.

Suuntaavuusominaisuudet ja sitä kautta vuodon vähyys saa käyttäjältä kiitosta. Koekuunteluissa kaiutinjärjestelmä testattiin huolellisesti myös teatterin omien lavalier-mikrofonien kanssa, joten kaiuttimien kontrolloitu käyttäytyminen on konkreettisesti tilassa todistettu, ei vain mainosmiesten puhetta.

”Varsinkin, kun toimitaan näin pienessä tilassa ja enimmäkseen näyttelijöiden pallokuvioisilla poskimikrofoneilla, on olennaista, ettei PA soi lavalle päin”, Haavisto korostaa.


Optimoitua soundia

Uutta kaiutinjärjestelmää ajetaan kahdella LAX4-vahvistimella. Jokaista kaiutinta ohjataan omalla vahvistinkanavallaan, jolloin voidaan parhaiten hyödyntää L-Acoustics -prosessoinnin mahdollistamia optimointityökaluja.

Autofilter on tästä hyvä esimerkki. Siinä Soundvision-ohjelmiston avulla voidaan jokaiselle kaiuttimelle määritellä yksilölliset, mallinnetun tilan mukaiset parametrit. Näin äänenpaine ja äänen tonaliteetti saadaan mahdollisimman yhtenäiseksi koko salissa.

Tämän kaltainen yksittäisten kaiuttimien erillinen prosessointi kokonaisuuden parantamiseksi on ollut teknisesti mahdollista jo vuosia, mutta käsin tehtynä se on työlästä ja aikaa vievää. L-Acoustics Autofilter ja muut optimoinnin työkalut helpottavat käyttöönottoa ja jättävät monimutkaisen matematiikan mallinnusohjelmiston tehtäväksi. Tiljanissakin setin hienosäädöt ja käyttöönotto on tehty tilan mukaan, aluksi mallintaen ja lopulta kuuntelemalla ja mittaamalla hienosäätäen.

Pääkaiuttimilta ylimääräiseksi jäävät vahvistinkanavat käytetään Syva Low -subbaselle ja esiintyjille suunnatuille kompakteille L-Acoustics X8-monitorikaiuttimille.

A-sarjan kaiuttimet lukitaan kiinteästi kylki kylkeen vakiokulmalla. Ratkaisu helpottaa niin mallinnuslaskentaa kuin asennusta, sekä tarjoaa myös soundillisia etuja. Kaiutinnippu nimittäin käyttäytyy pistesäteilijän lailla – sointibalanssi ei juuri muutu etäisyyden kasvaessa.

”On vanha totuus, että soundi on selkeämpi ja parempi, kun se tulee yhdestä eikä useammasta pisteestä. ÅST:n valitsema ratkaisu on kaikin tavoin hyvin suunniteltu tuoteperhe. Tämä tuli positiivisesti esille monessa eri vaiheessa – asennuksesta ja kaapeloinnista lähtien, aina käyttöönottoon saakka”, Molnár tiivistää.


Tilaääntä tai vaikka

maakuntakeikalle

ÅST:n suurempien näyttämöiden lailla Tiljan on aktiivinen vierailunäyttämö, jossa äänikattauksen tulee mukautua moniin eri vaatimuksiin. A-10 kaiutinsettiä on helppo siirtää tarpeen mukaan, ja koska kaikki kaiuttimet ovat omilla vahvistinkanavillaan, voidaan tilaan rakentaa väliaikaisesti vaikka yleisöä ympäröivä tilaääniratkaisu, mikäli esitys rakentuu sellaisen varaan.

A-sarjan puolesta puhuu myös sen soveltuvuus keikkakäyttöön. Teatteri tekee kiertuetoimintaa pienemmillä lähipaikkakunnilla ja muilla ruotsinkielisillä alueilla, joten Tiljanin setti on mitä sopivin siihen tarkoitukseen. Tämän takia hankituissa kaiuttimissa on perinteisesti kahvat ja kiertuemekaniikka. Järjestelmää ei ole pultattu kiinteästi paikoilleen kuten teatteriasennuksissa tavataan usein tehdä.

Noin 30 000 euron hankinnalla saatiin modernisoitua koko Tiljanin kaiutinjärjestelmä. Sama ratkaisu palvelee myös monta muutakin teatterin äkillistä tarvetta, joita onkin jo ilmennyt syksyn mittaan.

”Olen käyttänyt järjestelmää nyt 3-4 iltaa viikossa ja työskentely setillä on ollut todella helppoa. Jopa tavalliset teatteriasiakkaat tulevat antamaan palautetta, että olipa mukavan kuuloista. Flame Jazz klubilla konsertoimassa olleen tanskalaisorkesterin miksaajakin äityi kehumaan settiä keikkansa jälkeen”, äänimestari Jouni Haavisto tiivistää.