L-Acousticsin työ paremman äänentoiston eteen jatkuu tuoreen L-sarjan julkistuksen myötä. Pikkujätti-termillä kuvataan jotain kokoaan suurempaa ja sitä L-sarja todella on – kun vertailukohdaksi otetaan vastaava kokonaisuus yksittäisillä modulaarikaiuttimilla toteutettuna.
Kaksi uutta kaiutinmallia
L-sarjaan kehitelty PULS (Progressive Ultra-Dense Line Source) -teknologia tuo uutta näkökulmaa suuremman kokoluokan kaiutinratkaisuihin. Sarja koostuu kahdesta kolmitiekaiutinversiosta: ripustuksessa ylemmäksi tarkoitetusta L2-kaiuttimesta ja alimmaksi tarkoitetusta downfill L2D-mallista. Kaiutinmalleja voi yhdistää tarpeen mukaan tai kumpaakin mallia voi käyttää sellaisenaankin.
L2 ja L2D eivät ole pieniä modulaarisia elementtejä, vaan totuttuun nähden jopa yllättävänkin järeitä, lähes miehenkokoisia ja noin 150 kiloisia passiivikaappeja. Vaan ei pidä antaa ulkonäön hämätä, sillä järeästä koostaan huolimatta ne kuitenkin päihittävät selkeästi äänenpaine- ja kokovertailussa erillisistä yksiköistä rakentuvat vertailukelpoiset kokonaisratkaisut.
Valmistajan mukaan yksi L-sarjan kaiutin tuottaa saman äänenpaineen kuin neljä L-Acousticsin K2-sarjan linjasäteilijäkaiutinta, mutta 46 prosenttia pienemmässä ja 40 prosenttia kevyemmässä formaatissa. Tämä tarkoittaa vähäisempää tilantarvetta varastossa ja rekassa, kevyempiä ja huomaamattomampia ripustustarpeita keikalla ja nopeampaa rakennus- ja purkuaikaa.
Perinteisiin line array -ratkaisuihin nähden L-sarja vaatii keskimäärin yli 50% vähemmän maalia, 30% vähemmän puuta ja 60% vähemmän rautaa. L2 ja L2D -kaiuttimet edustavat täten käytännöllisten parannusten lisäksi myös kestävää kehitystä.
Nerokkuus piilee muodossa
Kun kerralla ripustettavana on isompi kokonaisuus, vältytään runsaalta yksittäisten kaiutinmoduulien kasaamiselta, tarkkojen yksittäisten kaiutinkulmien laskemiselta ja niiden toteuttamiselta kaiutin kerrallaan – mahdollisia ripustusvirheitä myöten. Tehtaan omien testien mukaan L-sarjan PA-setin pystytys tapahtuu kolme kertaa nopeammin kuin vastaavaan K2-konfiguraation tai jopa viidesosassa Kara II -settiin nähden.
L-sarjalla saavutettavien etujen salaisuus piilee kaiuttimien poikkeuksellisessa rakenteessa sekä muodossa kiinteine avautumiskulmineen ja suoraviivaisessa yhden moninapaisen kaiutinkaapelin ratkaisussa. PULS-rakenteella on saatu kaiutinelementtien keskinäiset välit mahdollisimman pieneksi, mikä parantaa linjasäteilijän toimivuutta.
Perinteisissä moduuliratkaisuissa yksittäisten kaappien väliin syntyy väistämättä sauma, mikä kuuluu etenkin keski- ja ylätaajuuksilla, lyhyemmistä aallonpituuksista johtuen. L-sarjassa neljä waveguidea on aina saumattomasti yhdessä.
Kun yksittäisten line array -elementtien säätämiseen ei tarvita keikkakohtaisesti muokattavia kulmasäätöjä lukituspinneineen ja kaapelointeineen, keikkatilanteissa toistuvien tehtävien määrä ja potentiaaliset virheet vähenevät huomattavasti. Myös kaapeloinnin yksinkertaisuus vähentää virhemarginaalia.
Kaksi kaappiversiota
Kukin L-sarjan kaiutinmalli sisältää kahdeksan kappaletta 3” diskanttielementtiä, kahdeksan 10” elementtiä alakeskialueelle ja kokonaisuuden täydentää kaiuttimen sivuille sijoitetut neljä 12” alimmasta bassokaistasta vastaavaa elementtiä. Näiden summautuminen tuottaa tasaisen ja hallittavan taajuusvasteen 45 Hz- 20 KHz väliselle kaistalle.
Bassotoiston suuntaavuus on valittavissa hertta- tai superherttakuvioiseksi jopa 200 hertsiin asti ja off-axis vaimennukseksi luvataan peräti 20 desibeliä. Yksittäisen kaiutinkaapin äänenpaineiksi luvataan L2:n kohdalla 155 desibeliä ja L2D:n osalta 151 desibeliä.
Sähköistä suunnattavuutta
L2:n vertikaalinen dispersio on 10 astetta (progressiivisesti (0.5 – 2) ja L2D:n 60 astetta progressiivisesti (2 – 3×18 astetta). Kaiuttimet on siis toteutettu kiintein kulmin eli perinteistä splay-laskentaa ei tarvita tai tehdä samaan tapaan kuin erilliskaiuttimilla. L-Acousticsin Soundvision-suunnittelusoftan avulla suunnitellaan koko kaiutinkokonaisuuden suuntaus ja keikan aikaan hallinta tapahtuu LA Network Managerilla (NWM).
L-Acousticsin jo ennestään julkaistulla Autofilter-toiminnolla vaikutetaan sähköisesti setin vertikaaliseen suuntaavuuteen eli siistitään DSP-pohjaisesti äänikenttää ei-toivotuilta osilta. Tämän mahdollistaa se, että jokaiselle waveguidelle on oma prosessointinsa.
Horisontaalisen suuntaavuuden hallintaan L-sarja sisältää L-Acousticsin kehittämän Panflex-teknologian, jonka avulla voidaan toteuttaa neljä erilaista kulmaa fyysisesti muunneltavien ohjaimien avulla: vaihtoehtoina on 70 tai 110 astetta symmetrisesti tai 90 astetta epäsymmetrisesti kummallekin puolelle.
L2-versio sisältää neljä Panflex-suuntainta kun taas L2D:ssä on kaksi suuntainta ylemmille elementeille ja kaksi kiinteää suuntainta tarjoten 110-140 asteen avauskulman alimmille kaiutinelementeille. Oikeiden kulmavalintojen määrittelyssä hyödynnetään jälleen Soundvision-ohjelmistoa.
Uusi vahvistin tarjoaa tehoa ja prosessointia
L2 ja L2D -kaiuttimien suunnittelun yhteydessä tuli esiin myös tarve uudelle monikanavaiselle päätevahvistimelle. Yksi L2/L2D -kaiutin tarvitsee 16 vahvistinkanavaa. L-Acousticsin LA7.16 on erityisesti L-sarjalle suunniteltu kiertuekäyttöön sopiva 16-kanavainen vahvistin, joka tarjoaa passiivikaiuttimien tarvitseman tehon ja kanavamäärän (16 x 1300 W 8 ohmin kuormaan) ja DSP-prosessoinnin. Uusi vahvistin on aiemmin julkaistun LA7.16i installaatioversion sisarmalli.
Jokaisen ulostulokanavan prosessointiin kuuluu kahdeksan perinteistä eq-filtteriä, neljä lineaarisen vaihevasteen tarjoavaa FIR-filtteriä, Array morphing ja Air absorption -työkalut ja 1000 millisekuntiin asti säädettävä ulostuloviive. Vahvistin on Milan AVB-sertifioitu ja monikanavainen audiosisääntulo tapahtuu nimenomaan AVB-väylän avulla. Vahvistimessa on lisäksi stereo AES/EBU ja linjatasoinen mono analogisisäänmeno. Viimeksimainitut signaalit jakavat fyysisesti saman liittimen.
LA7.16 -päätteitä sisältävä LA-RAK III -pääteräkki tarjoaa yli 60 000 wattia tehoa 9 unitin räkkikoossa. Monikanavaisuudesta huolimatta yksittäisellä vahvistimella on painoa vain noin 15 kiloa.
30 vuoden kulminoitunut kokemus
L-Acousticsin tuotekehityksestä vastaavan Germain Simonin mukaan tuotekehityksessä analysoitiin useita satoja toteutuksia line array-kaiuttimien käytöstä erilaisissa esitysteknisissä tilanteissa. Valmistajan pitkästä kokemuksesta oli hyötyä myös kaiutintekniikan, elektroniikan ja ohjelmiston kehitystyössä.
”Huomasimme, että yleisön sijoittelu ja tarvittavat line array-ratkaisut noudattivat selvää trendiä, jonka vaatimuksiin kiinteisiin elementteihin ja ennalta määriteltyihin kaiutinkulmiin perustuva ratkaisu tarjoaa huomattavia etuja tehokkuuden, laadun ja toistettavuuden suhteen”, Simon kuvailee kehitysprosessia.
Testikäyttäjiltä imartelevaa palautetta
L-sarjaa on jo pilotoitu muun muassa viimeisimmässä BRIT Awards -gaalassa. Testivaihe on tuonut lupaavia tuloksia ja kehitystyötä muun muassa DSP-optimoinnin osalta jatketaan tulevana kesänä. Kaupallisesti tuotteet saapuvat tarjolle loppuvuodesta.
Britannia Row -yhtiön erikoisprojekteista vastaava Josh Lloyd kehuu BRIT Awards -kokemusta: vaativa tapahtuma sisältää niin puheita kuin monipuolista musiikkiakin, eikä kierto-ongelmia ilmennyt.
“L-sarjan soundin kattavuus ja yhdenmukaisuus koko äänikentässä oli vaikuttavaa. Oli lähes mahdotonta kuulla eroja arrayn kaiutintelementtien saumoissa, jonka ansiosta jokainen kuulija sai samankaltaisen kuulokokemuksen. Herttakuviomainen suuntaavuus toteutui niin hyvin, että äänikentän sivuilta kuunnellen oli vaikea sanoa oliko kaiutinjärjestelmä edes päällä. Tämä helpotti broadcast-äänen toteutusta ja kaikkiaan L-sarja kuulosti uskomattoman musikaaliselta tuottaen samalla kokoonsa nähden huikeasti potkivan soundin”, Lloyd iloitsee.
Toinen L-sarjaa pilotoinut kumppani on kansainvälinen tekniikkajätti Solotech. Firman vanhempi konsertti- ja kiertuetoteutusten konsultti Holger Schader käytti L-sarjaa saksankielisen Euroopan supertähden Helene Fischerin kiertueella Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Hollannissa.
”L2-järjestelmän ansiosta äänentoistoon tarvittiin kahden rekan sijasta vain yksi. Load-in oli myös helpompaa ja virhevapaata, sillä keikkapaikalla kytkettäviä kaappeja oli vain neljä aiemman kuudentoista pienemmän kaiuttimen sijaan.”
L-sarjaan pääsi tutustumaan ensimmäisen kerran julkisesti Frankfurtin Prolight + Sound -messuilla.
Uusia mahdollisuuksia
Vaikka L-Acousticsin uusi L2-sarja ei ole ratkaisu kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin, se on selkeästi luotu ratkaisemaan tiettyjä haasteita keskiraskaansarjan äänentoiston rintamalla. Painon ja fyysisen koon suhde suorituskykyyn verrattuna mahdollistaa järeämpien immersiivisten monikanavaisten L-ISA -järjestelmien toteuttamisen kohteissa, joissa ripustuspainorajat tulevat vastaan perinteisten linjasäteilijöiden kanssa. L2 on myös omiaan kohteisiin, joissa tarvitaan paljon äänenpainetta, mutta mahdollisimman pieni visuaalinen näkyvyys. Teatterit ovat hyviä esimerkkejä molemmista edellämainituista.
Toisaalta ihanteellinen tehon, koon ja painon suhde, erittäin nopea rakennusaika sekä inventaarion yksinkertaisuus tekee L2-järjestelmästä erittäin tehokkaan työkalun myös vuokramarkkinoille. Yhtälailla on innostavaa huomata, että kaiutinsuunnittelun rintamalla edelleen kehitetään uusia ratkaisumalleja entistä paremman äänentoiston aikaansaamiseksi.
Uusien tuotteiden veroton listahinta on LA17.6 vahvistimelle 17800€ L2 ja L2D -kaiuttimien osalta 55600€. Vertailun vuoksi neljän saman kokoluokan K2-kaiuttimen vastaava ovh yhteishinta on 56400€.
L2 -demojärjestelmää pääsee kuulemaan Euroopassa eri kuuntelutilaisuuksissa. Niistä tarkempia tietoja antaa Intersonicin L-Acoustics tuotevastaava Pauli Molnár.