Hyvä stereomiksaus tuntuu parhaimmillaan kolmiulotteiselta, mutta ei kuitenkaan aivan niin kolmiulotteiselta kuin aito monikanavainen toisto. Harmillisesti monikanavaisuus on kuitenkin ollut perinteisesti hankala ja hinnakas toteuttaa, sillä jokainen lisäkanava tuo aina omat kulunsa vahvistinkanavien kaiuttimien ja niiden kalibroimisen ja kontrolloinnin muodossa.

Tähän pulmaan avuksi Audient lanseeraa vuoden 2024 ensimmäisellä vuosineljänneksellä tarjolle tulevan ORIA-interfacen, jonka valmistaja on nimennyt maailman ensimmäiseksi immersiiviseksi äänirajapinnaksi ja monitoriohjaimeksi.

Elokuvateollisuus edellä,
musiikkiväki perässä

Monikanavaisuudesta on puhuttu vuosikymmeniä, mutta kuluttajatasolla sen uskotaan lyövän itsensä läpi Dolby Atmos-formaatin myötä. Atmos on skaalautuva ja automaattisesti taaksepäin yhteensopiva ääniteknologia, joka on toistettavissa perinteistä stereokuvaa kolmiulotteisempana myös kuulokkeilla.

Dolby Atmos on ollut standardi elokuvateollisuudessa jo vuosia ja nyt se on tekemässä läpimurtoaan myös musiikkipuolella Apple Music, Tidal ja Amazon Music -striimauspalvelujen tuen myötä. Suositun Spotifyn uskotaan seuraavan pian perässä, sillä stereomiksauksen ja Atmos-miksauksen vertaaminen on kuin kuuntelisi ensin C-kasettia ja sitten CD-levyä. Ero ei tosin ole taajuusvasteessa tai dynamiikassa, vaan tilantunnussa ja syvyysvaikutelmassa, joka syttyy immersiivisissä miksauksissa eloon aivan uudella tavalla.

Laitevalmistajista Atmos-teknologian ovat lisensoineet itselleen Applen lisäksi tuotteisiinsa muun muassa Samsung, Sony, Lenovo, Huawei, Nokia, Yamaha, Denon ja Microsoft.

Audient ja mittausspesialisti
Sonarworks yhteistyössä

Audient ORIA mahdollistaa monikanavaisten kaiutinjärjestelmien kalibroinnin, hallinnan ja valvonnan stereosta aina 9.1.6:een asti. ORIA on täydellinen kontrollikeskus musiikille, elokuville, televisiolle, peleille ja VR-tuotantomarkkinoille. ORIA:n kattava kaiutinprosessointi mahdollistaa jopa 32 mukautetun kalibrointiprofiilin (muistipaikat) luomisen käyttämällä 8-alueista täysparametrista EQ:ta, kaiutinviivettä, trimmausta ja bassohallinnan työkaluja jokaista ulostulokanavaa kohden.

Audient on tuotekehityksessä tehnyt yhteistyötä Sonarworksin kanssa mahdollistaakseen käyttäjille SoundID Reference -profiilien suoran lataamisen ORIA:n laitteistoon, mikä antaa käyttäjille mahdollisuuden mitata ja kalibroida huoneensa isosta kanavamäärästäkin huolimatta alle tunnissa. Kuuntelu pysyy kalibroituina vaihdettaessa erilaisia ulostulomuotoja tuotantojen mukaan, eikä käytettyjen kaiuttimien tarvitse olla verrattain arvokkaita DSP-prosessoinnilla varustettuja versioita.

ORIA toimitetaan mukana Sonarworksin mittamikrofonin ja 60 päivän ilmaisen SoundID Reference for Multichannel -ohjelmiston kokeiluversion kanssa. Asiasta innostuessaan käyttäjät voivat ostaa täyden lisenssin ja jatkaa Sonarworksin profiilien käyttöä ORIA:n laitteiston kautta tietokoneen omaa prosessoria rasittamatta tai tehdä asetuksia manuaalisesti muita mittatapoja hyödyntäen.

Dolbyn sertifikaatti ja
iPad-ohjaus tulossa

ORIA tarjoaa 16 lähtöä TRS- tai AES-liitännän kautta, kaksi erillistä stereolähtöä ja kaksi itsenäistä kuulokelähtöä, BNC Word Clock -sisään- ja ulostulon, 16 kanavaa ADAT-sisääntuloja ja valinnaisen 16-kanavaisen Dante -kortin esimerkiksi suuria studioympäristöjä ja oppilaitoksia varten. Laitteessa on myös kaksi Audientin ASP-tason digitaalisesti ohjattua mikrofonietuastetta.

Uutuustuote ei ole pelkästään tehokas USB-C-äänikortti, vaan se voi myös integroitua olemassa olevaan studiojärjestelmääsi itsenäisenä monitoriohjaimena. Kun huone on kalibroitu, ORIA varmistaa, että käyttäjillä on täysi hallinta stereo-, surround- tai immersiiviympäristössä sen intuitiivisen ohjelmiston ja pian julkaistavan iPad Remote -sovelluksen ansiosta.

ORIA on parhaillaan sertifioitavana virallisesti Dolby Renderer -järjestelmään, mahdollistaen käyttäjän hallita renderöijän Down Mix -toimintoa suoraan ORIA:n käyttöliittymästä. Tämä on ihanteellista nopeaa vaihtoa varten eri downmix-seurantamuotojen välillä, kuten 7.1, 5.1, stereo ja muut ilman tarvetta hyppiä projektin ja renderöijän välillä. Post production-työskentelyä varten on myös globaali Lip Sync -viive täydellisen äänen synkronoimiseksi kuvaan

ORIA tukee maksimissaan 96 kilohertsin näytteenottotaajuutta ja 24 bitin resoluutiota. Laitteen AD-DA-muunnos on huipputasoa tarjoten jopa 126 desibelin dynamiikka-alueen. Audient rikkoo rajoja myös hinnoittelun suhteen. ORIA:n katuhinta tulee olemaan noin 2900 euron luokkaa, mikä on vain noin kolmannes aiemmista ja ominaisuuksiltaan rajoittuneimmista ratkaisuista.

Lisätietoja: