Cranborne Audio esittelee NAMM-messuilla Brick Lane 500 -kompressorin, joka hyödyntää uutta modaalista PWM Compression -arkkitehtuuria. Kuuden eri kompressiomoodin (Velvet, Float, Smash, Tame, Glue ja Polish) ansiosta Brick Lane 500 tarjoaa kokonaisen kirjon erilaisia kompressiosävyjä yhden 500-sarjan moduulin muodossa.
PWM tulee sanoista Pulse Width Modulation. Kyseessä on sinällään yleinen menetelmä, jossa sisääntulevaa signaalia käsitellään manipuloimalla sitä ohjaavan oskillaattorin modulointipulssin leveyttä muuttamalla. Samaan periaatteeseen perustui esimerkiksi nykyään erittäin harvinainen ja haluttu PYE-kompressori, jota 1960-luvulla käyttivät muun muassa Rolling Stones, Led Zeppelin, Jimi Hendrix ja lukuisat britti-invaasion aikaiset bändit. PWM-tekniikka on myös sähkömoottoreiden, hakkurivirtalähteiden ja himmennettävien LED-valojen taustalla.
Kyseessä ei kuitenkaan ole vain vanhan PYE-tekniikan lämmittely, sillä Cranborne Audio on onnistunut tuomaan PWM-kompressointiin oman modaalisen ulottuvuutensa, jonka avulla yhdellä laitteella voidaan toteuttaa kuusi erilaista kompressorityyppiä, joilla jokaisella on omat klassiset reagointitapansa ja ominaisuutensa. Brick Lane 500 voi siis toimia eri tyyppisten kompressorien tapaan (Vari-Mu-, Opto- tai FET-tyyliset ratkaisut) ilman, että signaalitie muuttuu prosessoinnissa digitaaliseksi.
Täysanaloginen PWM -signaalinkäsittely mahdollistaa analogisen signaalin käsittelyn digitaaliseen tapaan, mutta se ei synnytä latenssia, ei-toivottuja kompressioartefakteja ja säilyttää kaikkiaan paremmin signaalin alkuperäisen luonteen.
Kuusi erilaista moodia
dynamiikanhallinaan
Jokainen Brick Lanen moodi on kuin oma persoonansa, joilla kaikilla on omat vahvuutensa ja käyttötarkoituksensa audiotuotannoissa. Velvet tuo mukanaan vintagea henkeä Vari-Mu-tyylisellä musikaalisuudellaan. Sen putkihenkinen harmoninen kompressio luo pehmeän ja lempeän soinnin, joka sopii erinomaisesti niille, jotka haluavat pyöreyttä ja lämpöä äänimaisemaansa.
Float puolestaan edustaa läpinäkyvää Opto-tyylistä dynamiikankäsittelyä. Se on omiaan tilanteisiin, joissa halutaan säilyttää äänilähteen luonnollisuus, mutta kuitenkin hallita transientteja maltillisesti. Floatin aaltoileva, pehmeä kompressioballistiikka antaa vivahteikkaan kontrollin, joka sopii erityisen hyvin esimerkiksi lauluun tai akustisiin soittimiin.
Jos taas tavoitteena on saada räväkkää energisyyttä ja väriä, Smash-moodi on oikea valinta. Sen FET-tyylinen aggressiivinen tarjoaa nopean, energisen ja värikylläisen dynamiikan hallinnan, joka tuo äänimateriaaliin voimaa ja läsnäoloa. Sen nopea vaste ja lämmin soundi tekevät siitä suositun valinnan erityisesti rumpujen, laulun ja kitaroiden käsittelyyn.
Tame keskittyy tarkkuuteen. Se on kuin kirurgin veitsi, joka leikkaa pois epätoivotut huiput ja tasoittaa signaalia äärimmäisen kontrolloidusti. Ultra-nopea ohjaus ja läpinäkyvä lopputulos tekevät siitä täydellisen valinnan, kun äänilähde on pidettävä kurissa, mutta soundin täytyy säilyä puhtaana ja säröttömänä.
Glue on puolestaan tarkoitettu koko miksauksen dynamiikan hallintaan master-bussilla. Sen lempeä bus-tyylinen kompressio liimaa koko äänimaiseman yhteen luonnollisella tavalla.
Viimeisenä Polish tarjoaa mastering-tyylisen limitoinnin, joka hyödyntää nopeaa ja puhdasta analogista limitteriä sekä eräänlaista analogista Lookahead-teknologiaa, jonka tyyppistä aiemmin on tarjonnut esimerkiksi Hum Audion LAAL-limitteri. Polish-moodin kosketus sopii hyvin ketjun viimeiseksi linkiksi tilanteisiin, joissa halutaan välttää yliohjautumista ja hioa äänimaisemaa valmiiksi julkaisua varten.
Analoginen ennakointi perustuu siihen, että Brick Lane 500 analysoi signaalin jännitettä neljäsosa-aallonpituuden tarkkuudella,. Esimerkiksi Polish-moodissa tämä tarkoittaa huikeaa 6 nanosekunnin eli 0,000000006 sekunnin reagointinopeutta. Kun kompressori tarkastelee vain pientä osaa äänen aaltomuodosta ennustaakseen ja havaitakseen nopeita dynamiikan vaihteluita, se ehtii reagoimaan signaaliin jo paljon ennen kuin aaltomuoto ehtii kehittyä täyteen. Tämä parantaa erityisesti transienttien hallintaa ja säilyttää samalla äänen luonnollisen soinnin.
Stressikäyrät elävät
moodin mukaan
Cranborne Audiolle ominaiseen tapaan tarjolla on myös lisäväritysmahdollisuus, sillä portaattomasti säädettävällä Stress-arvolla voi kuhunkin kompressiomoodiin lisätä harmonisia sävyjä hienovaraisesta sävytyksestä rajumpaan muokkaukseen. Stress-toiminnossa ei ole kyse vain yhdestä ominaisuudesta, vaan äänellisestä muodonmuuttajasta, joka määrittelee kompression uudelleen luovana äänisuunnittelu- ja miksaustyökaluna.
Stress-toiminto muuttaa harmonista luonnettaan sekä saturaatioprofiiliaan jokaisessa moodissa. Se, mikä tuo Velvet-tilassa hienovaraista putkimaista lämpöä, muuttuu Smash-tilassa transientteja tuhoavaksi pedoksi, Glue-tilassa miksauksen yhteen liimaavaksi voimatekijäksi ja Polish-tilassa loudness/clipping-tyyliseksi viimeistelijäksi.
Digitaalisesti ohjattua
analogitekniikkaa
OptoSync-tekniikan avulla kaksi Brick Lane 500 -yksikköä voidaan linkittää stereo- tai laajennettuihin monikanavakokoonpanoihin ilman ylimääräisiä kaapeleita. Kaikki säätimet synkronoituvat master-yksikköön automaattisesti LED- ja optisen viestinnän kautta, säilyttäen edelleen varsinaisen signaalitien analogisena.
Brick Lane 500 -kompressori on varustettu automaattisella kalibroinnilla sekä steppipotikoin toteutetulla tarkkuusasteikoilla, jotka helpottavat toistettavia asetuksia. Oman lisätarkkuuden hallintaan tuovat side-chain bassoleikkurin neljäasentoiset säädöt.
Tuotteen ensierän odotetaan saapuvan Suomeen maalis-huhtikuun tienoilla. Brick Lane 500:n verollisen katuhinnan arvellaan