Audientin EVO-sarjan interfacet on luotu niille, jotka haluavat äänittämisen helppoutta. Sen takaa Smart Gain -toiminto, joka auttaa säätämään äänitystasot oikealle tasolle: minimoiden niin pohjakohinan kuin signaalin yliohjautumisen aiheuttaman särönkin.
Nyt EVO4 ja EVO8 ovat saaneet rinnalleen EVO4 SRB:n eli Start Recording Bundlen. Kyseessä on 209 euron katuhinnalla myytävä paketti, jossa EVO4-äänikortin lisäksi on jämerällä kehdolla varustettu superherttakuvioinen SR1-kondensaattorimikrofoni, SR2000 -kuulokkeet ja 2,5 metrin mittainen XLR-johto.
Hämmentävän hyvä mikrofoni
EVO SR1 -mikrofoni muistuttaa fyysiseltä olemukseltaan hieman AKG:n legendaarista C414:sta. SR1 on toki paljon yksinkertaisempi, väriltään kokomusta, ja siinä ei myöskään ole ainuttakaan kytkintä.
Tein testiäänityksen, jossa vertasin SR1:llä äänitettyä puhesoundia C414 XLII:n soundiin ja yllätyin positiivisesti – myös soundimaailma on todella lähellä AKG:tä. Yli 800 euron hintainen C414 XLII antoi samalla etuvahvistimen säädöllä noin 3 dB kuumemman signaalitason, mutta kun tasoero oli oikaistu, oli lopputulos hämmentävän samankaltainen. Aistin SR1:ssä pienen presence-korostuksen, mutta ei missään tapauksessa mitään häiritsevää taajuuspiikkiä. Tarkemmat äänitykset toisivat varmasti lisäeroja esiin C414:n eduksi, mutta siitä huolimatta SR1 on kyllä hämmentävän hyvä mikrofoni.
Tekniset speksit vahvistavat kuulokokemusta: mikrofonin itseiskohina on vain 16dB(A) eli mikrofonin itsensä synnyttämää kohinaa on peräti 4 desibeliä vähemmän kuin vaikkapa huippusuositussa Audio-Technican AT2020:ssa. Taajuusvasteeksi ilmoitetaan 20Hz-18kHz ja mikrofonin maksimiäänenpaineeksi ilmoitettu 134 dB riittää hyvin rumpuäänityksiinkin.
Tyypillisin kiinteä suuntakuvio mikrofoneissa on hertta, mutta SR1:n superhertta lienee perusteltu nimenomaan helppokäyttöisyydellä – hieman tiukemmalla suuntakuviolla onnistuu varmemmin akustisesti haastavissa tilanteissa.
SR1 on metallirunkoinen ja antaa luotettavan vaikutelman kädessä. Jämerän vaikutelman antaa myös mukana tuleva, jonkinlaisesta metalliseoksesta valmistettu joustokehto, jonka laatu on kuin minkä tahansa ammattimaisen mikrofonivalmistajan katalogista.
Ainoana kritiikkinä valmistajalle lähetin pyynnön lisätä Euro-mallinen 3/8” kierreadapteri mukaan pakettiin täkäläisiä mikkitelineitä varten. Suosittelen siis lämpimästi lisäämään esimerkiksi K&M:n 21500 ”sielun” mukaan, mikäli paketti hankitaan mikkitelineen kera.
Kelvolliset kuulokkeet
SR2000 -kuulokkeet ovat suljettua mallia ja korvanlehti sujahtaa kuppiosan sisälle, joten niitä on siedettävää pitää päässä pidemmänkin session ajan. Kuulokkeet sisältävät 40 millimetrin dynaamiset neodymium-elementit, taajuusvasteeksi ilmoitetaan 15 Hz-22 KHz ja impedanssi on 32 ohmia. Kuulokkeiden painoksi kertyy kaapeleineen 233 grammaa. Vertauskohde löytyy kenties Audio-Technican ATH-M20X:n DJ-kuulokkeiden suunnalta.
SR2000:t istuvat napakasti päässä vaimentaen tehokkaasti ulkoisia ääniä ja pitäen vaikkapa klikkiraidan vuodot hallinnassa. Työpisteeltäni verrokiksi löytyneisiin Shuren SRH840-kuulokkeisiin nähden SR200:n äänikuva oli bassovoittoisempi ja enemmän ”in your face” kuin kaiutinmaisemmin tilantunnultaan soineissa Shureissa.
Bassopään korostus miellyttänee konemusiikin ystäviä, mutta onneksi tämä ei ole luonteeltaan niin vahvaa, etteikö kuulokkeita voisi käyttää akustisenkin musiikin äänittämisessä. Rumpalille tai basistille pieni botnekorostus voi olla jopa mieluinen.
Kuulokkeiden edullinen hintaluokka näkyy siinä, että 3 metrinen kuulokepiuha on kiinteä, eikä sitä siis voi tarpeen tullen vaihtaa uuteen. Johdon oma liitin on 3,5 mm kokoa, mutta mukana on fiksusti myös 6,3 mm plugiadapteri. Kuulokkeiden perushyvä rakenne antaa olettaa luurien tarjoavan oikein käsiteltyinä iloa moniksi vuosiksi eteenpäin.
Setin mukana tuleva mikkipiuha on varustettu Switchcraft-tyyppisillä kopio-XLR-liittimillä. Kaapelin yleisvaikutelma on edullinen eli kaapeliin syntyvät mutkat tuntuvat jäävän melko helposti kuparin ”muistiin”, mutta kotiäänittäjälle sopivasti vain 2,5 metrin mittaisena se ei ehtine muodostaa ongelmaa kenenkään käytössä, etenkin jos piuha kääritään käytön jälkeen oikeaoppisesti kiepille.
Huima paketti aloittelijoille
Itse EVO 4 interface tarjoaa kaksi phantom-virtasyötöllä ja maksimissaan 58 dB:n vahvistuksella varustettua mikrofoni-/linjasisääntuloa (säätö smart gainin avulla tai manuaalisesti). Vahvistus riittää mainiosti epäherkimpiäkin mikkejä varten ja EVO-mallien AD/DA-muunnos lyö laudalta kilpailijansa samassa hintaluokassa esimerkiksi dynamiikka-alueen osalta.
Vaihtoehtona toiselle XLR-komboliittimellä toteutetulle sisääntulolle on erillinen JFET-instrumenttisisääntulo esimerkiksi sähkökitaraa tai sähköbassoa varten. Kuulokeulostulo on varustettu tehokkaalla vahvistinpiirillä, joka vieläpä kuulokkeiden kytkeytyessä mykistää automaattisesti äänikortin kaiutinulostulot.
EVO 4 tarjoaa loopback-äänitysmahdollisuuden, joka tuo äänitysohjelmaan tietokoneen omat äänet interfacen omien mikrofonien lisäksi. Näin voidaan äänittää vaikkapa Teams-keskustelun haastateltavan puheet talteen omille raidoilleen esimerkiksi podcast-julkaisua varten.
EVO 4 saa virtansa USB-väylän kautta. Windowsin ja MacOS:n lisäksi laite tukee myös iOS-laitteita 6.0-versiosta ylöspäin. Laite toimii tarvittaessa (ulkoiseen USB-virtalähteeseen kytkettynä) myös standalone-kuulokevahvistimena. Näin monipuolisesta EVO:sta voi olla iloa ja hyötyä myös myöhemmin äänitysharrastuksen ja kanavamäärien kasvaessa suurempaan äänikorttiluokkaan.
Kun ottaa huomioon, että pelkkä EVO 4 -interfacen katuhinta on 118 euroa, on SRB:n 209 euron hintaan saatu koottua kertakaikkisen huima kokonaisuus! Mikrofonin ja kuulokkeiden laatu ylittää helposti monen nimekkäänkin valmistajan edullisimmat tuotteet, ja etenkin SR1-mikrofonin laatu teki minuun niin suuren vaikutuksen, että toivoisin sen tulevan myytäväksi ihan erillistuotteenakin.