Useat kannettaviin laitteisiin suoraan liitettävät ulkoiset mikrofonit eivät itseasiassa ole suunniteltu sietämään mobiilidataliikenteen häiriöitä. Tämä tulee yleensä esiin pulputtavana häiriöäänenä audiosignaalissa, jos vaikkapa puhelimella striimataan samantien videota mobiilidataverkon kautta palvelimelle.
Häiriön määrä voi vaihdella puhelimen tyypin ja käytetyn verkkotekniikan/radiotaajuuksien (3G/4G/5G) mukaan. Häiriöiden ilmentyessä valmistajat suosittelevatkin asettamaan tallennusvälineen mieluummin lentokone- tai älä häiritse -tilaan ja käyttämään wifi-verkkoa. Esimerkiksi Shuren tallennusohjelmisto ohjeistaa myös käyttämään mobiilaitteen lentokonetilaa äänitettäessä parhaimman äänenlaadun saavuttamiseksi.
Jos kuitenkin striimaus on välttämätöntä tehdä samanaikaisesti mobiiliverkon kautta, ensimmäisenä apuna on siirtää mikrofonia kauemmaksi puhelimesta. Yleisimmät mobiilimikrofonit käyttävät standardeja USB-kaapeleita, jolloin voidaan hankkia erikseen pidempi liitäntäkaapeli tarpeen mukaan.
Eri mobiililaitteet käyttäytyvät myös eri tavalla häiriökentän suhteen, joten mikrofonin sijoittelua kannattaa kokeilla rauhassa ja kuulokkeista voi samantien kuulla mahdollisen häiriöäänen testausvaiheessa. Toki muutkin lähistöllä olevat mobiililaitteet voivat aiheuttaa saman häiriön tallennusjärjestelmään, joten perinteinen ”Muistakaa sulkea matkapuhelimenne” kannattaa muistaa myös striimatessa.
Facebook Live on osoittautunut yllättävän krantuksi ulkoisten äänilaitteiden kanssa. Varmin tapa saada ääni kulkemaan esimerkiksi Shure MV88:n kautta on aloittaa striimi ja vasta sitten kytkeä mikrofoni kiinni mobiililaitteeseen. Muutoin Facebookin sovellus päätyy usein käyttämään esimerkiksi puhelimen omaa mikrofonia. Facebook on saanut tästä paljon palautetta ja toivottavasti tämä bugi korjataan pian.